Zwanger en sporten

sporten en zwanger

Zwanger en sporten, gaat dat samen? Ja, zeg ik volmondig. Benieuwd hoe ik dat doe tijdens mijn zwangerschap? Ik geef je mijn tips & tricks.

Zoals je hier al hebt kunnen lezen was ik voor mijn zwangerschap een fanatiek sporter. Althans, ik vind mezelf best fanatiek, want drie keer in de week is toch best heel netjes. En dat voor iemand die vroeger sporten haatte. Op school gymde ik niet graag mee, ik was het type dat wegdook voor de bal. En dus ook als laatst gekozen werd. Treurig maar waar. Die twee elementen maakte dat ik vanaf de vierde klas een ‘hernia’ had, zodat ik niet meer mee hoefde te gymen. Ik moest daarvoor in de plaats een werkstuk inleveren. Ha, geen probleem, want dat was nou juist wel mijn sterke kant en favoriete bezigheid: schrijven.

Anyway, ik dwaal af. Want dit blogje gaat over zwanger en sporten.  Ik heb dus al enige jaren mijn aversie tegen sporten overwonnen en ik vind het warempel zelfs leuk. Sterker nog: het is een beetje mijn verslaving. Als ik een week niet sport, voel ik me niet lekker in mijn vel zitten. Ja, lieve oud-klasgenoten, dat hadden jullie niet achter me gezocht he? Maar goed, toen werd ik dus zwanger. Ik bleef de eerste 20 weken lekker door sporten. Ging prima. Alleen hardlopen vond ik niet meer prettig, ik was namelijk heel snel buiten adem. Maar bootcampen lukte goed. Inmiddels ben ik 33 weken zwanger. En ik bootcamp nog steeds. Hoe dan? Door een paar kleine aanpassingen in de training.

Mijn tips voor zwanger sporten
  • Zodra we rechte buikspieren gaan trainen, train ik mijn schuine buikspieren. Je rechte buikspieren kun je vanaf 16 weken beter niet meer trainen.
  • Tot ongeveer 28 weken kon ik prima alle oefeningen doen met een ‘sprongetje’ zoals burpees en jump squats. Inmiddels met 33 weken laat ik het sprongetje achterwege, maar kan ik de oefening verder wel doen.
  • Ik was altijd een master in touwtje springen. Inmiddels ben ik sloom.  Maar who cares? Ik doe het nog wel, maar gewoon op mijn eigen tempo. Keep in mind: het gaat om het fit blijven, niet om fit te worden.
  • Planken voor een stabiele core kan nog wel, maar voelt met een hele dikke buik niet zo goed. Doe in plaats van daarvan een schuine plank.
  • Opdrukken gaat wat lastiger nu. Maar op mijn knieën lukt het nog wel. Dit geldt ook voor planken en elkaars hand aantikken (zie foto bovenin de blog).
  • Zorg ervoor dat je niet buiten adem raakt. Je kunt prima een klein sprintje trekken, maar skip de suicide run even.
  • Kies je eigen tempo. Doet iedereen 100 burpees? Doen doe jij er toch 50? Je bent immers voor 2 aan het sporten :-).
  • Vermijd, als je wat verder in zwangerschap bent, oefeningen waarbij je lang op je rug moet liggen. Dit kan duizelingen veroorzaken.
  • Focus je op wat je wel kunt doen, in plaats van wat je niet kunt.
  • Twijfel je over een oefening? Raadpleeg je trainer!
Het allerbelangrijkste advies wat ik je kan meegeven?

Luister naar je lichaam! Je voelt zelf heel goed aan wat je wel of niet kan.  Tekenen dat je te fanatiek sport tijdens je zwangerschap kunnen zijn: pijn in je bekken, pijn in je baarmoeder of een harde buik. Wees hier scherp op en stop dan meteen. Toch is er soms meer mogelijk dan je denkt.  En… ik zeg het toch maar even, maar vermijd tijdens je zwangerschap sporten waarbij je gewond kunt raken of kunt vallen zoals vechtsporten of paardrijden. Ook zou ik dat reisje naar de Alpen even uitstellen tot na je zwangerschap.

Basisconditie

Het maakt wel uit of je voor je zwangerschap ook een sporter was. Je hebt wel een bepaalde basisconditie nodig om bijvoorbeeld te blijven bootcampen. Ben je niet zo’n fanatieke sporter, maar wil je wel graag blijven bewegen tijdens je zwangerschap, dan kun je kijken voor speciale zwangerschapstrainingen.  Wat ook altijd goed is, is gewoon wandelen of fietsen. Super simpel maar wel effectief. Ook zwemmen wordt door veel vrouwen als heel fijn ervaren.

Mijn zwangerschap verloopt tot nu toe heel voorspoedig en ik realiseer me zeker dat dit niet iedereen gegeven is.  En juist omdat ik me verder zo goed voel, kan ik natuurlijk blijven sporten. Maar ik geloof ook zeker dat mijn healthy levensstijl voor mijn zwangerschap, eraan heeft bijgedragen dat ik nu – 33 weken zwanger –  nog steeds zo fit ben. En nu maar hopen dat het die laatste paar weken zo blijft!

Wat vind jij van zwanger en sporten? Zou je het wel of niet doen?

zwanger en sporten

32 weken zwanger – klaar voor de Detox bootcamptraining op 2 januari. #nomake-up #netwakker

mm

Vivienne

2 Comments

  1. Goed bezig meis! Ik heb ook tot en met 37 weken gesport, en toen kreeg ik een hoge bloeddruk dus mocht ik niet meer 😉 lekker blijven doorgaan zolang het goed voelt! you go girl! Liefs

  2. Goede tips meid! Veel zwangere dames stoppen met sporten zodra ze zwanger zijn, terwijl het juist heel goed is om lekker te blijven bewegen 🙂 Je bent in ieder geval prachtig slank zwanger. Veel succes nog even met de laatste loodjes 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *