Viv wordt fit #3: afvallen na de bevalling

afvallen na de bevalling

Gezond afvallen na de bevalling, hoe doe je dat? Vrijdag was het precies drie maanden geleden dat ons meisje geboren is. Een mooi moment om de balans op te maken. Ben ik alweer terug op mijn gewicht voor mijn zwangerschap? Een update!

Allereerst de positieve punten. Met het sporten gaat het heel goed. Ik ben weer volledig hersteld na de keizersnede en het is me de afgelopen weken gelukt om maar liefst 3 x per week te sporten. Het sporten heeft sinds de baby echt een andere dimensie gekregen: het is nu namelijk een momentje van mezelf. Want hoe fijn ik het ook vind om een hele dag met haar in de weer te zijn, het is ook lekker als ik haar ‘s avonds even aan papa kan overdragen zodat ik een uurtje kan bootcampen. Dat uurtje is is echt heilig. Even geen mama, maar gewoon weer Viv. Nergens aan denken. Gewoon gaan!

Run baby, run!

Sporten is dus nu echt me-time geworden. Grappig, dat is wel echt een verschil met voor mijn zwangerschap, toen had ik alleen maar me-time, achteraf bekeken… Ook hardlopen is nu – na de zwangerschap – nog lekkerder. Even mijn hoofd leegmaken. Ik ben nog lang niet op mijn oude niveau, maar ik heb wel alweer een run van 5,5 km gelopen met een pace van 5’59/km. Ha, weer onder de 6′! In mijn hoogtijdagen liep ik een pace van 5’37/km, dus er is nog ruimte voor verbetering ;-).

Naast het feit dat mijn conditie sterk vooruit gaat, merk ik mijn spieren weer langzaam zichtbaar worden. Het babyvet verdwijnt. Het verbaast me eigenlijk dat het zo snel gaat. Ik denk dat het feit dat ik nog zo lang ben doorgegaan met sporten tijdens de zwangerschap hier wel aan bijdraagt. Ik bootcamp inmiddels alweer vijf jaar, en voor en tijdens mijn zwangerschap sportte ik gewoon drie keer in de week. Veel mensen zijn verbaasd dat ik al zo snel weer zo fanatiek sport, maar ik ben eigenlijk niet anders gewend. En als je je gewoon weer goed voelt, waarom niet?

Troosteten

Op het gebied van eten is er nog wel ruimte voor verbetering. Ik merk dat ik toch wat vaker snoep onder het mom van ‘ik heb toch gister gesport’. En dat is natuurlijk de grote valkuil als je wilt afvallen. Dan moet je zowel op je voeding letten en veel bewegen. En veel mensen gaan als ze meer bewegen ook meer eten. Omdat je onderbewuste zegt dat je het verdiend hebt. Of omdat je gewoon meer trek hebt. Het is met name chocolade waar ik geen weerstand aan kan bieden. Al helemaal op dagen dat het even tegenzit of dat mijn allerliefste even wat minder lief is. Dan lonkt Tony vanuit mijn voorraadkast: “Psst… Ik bied troost. Eat me!”. Ken je dat gevoel?

Afvallen na de bevalling

Het lukt me wel om mijn boterham wat vaker in te ruilen voor een salade. Ondanks dat ik minder tijd heb om uitgebreid in de keuken te staan, kan ik mijn lunch nu wel wat beter plannen. Zo at ik deze witlofsalade en een heerlijke quinoa salade met feta en brocoli als lunch. Niet alleen is dit veel gezonder (want: veel meer groenten en dus meer vitamines en mineralen dan een boterham met kaas), ook is dit voor mij een goede methode om op een gezonde manier de laatste twee kilo kwijt te raken. Op een verantwoorde manier afvallen na de bevalling hoeft dus niet lastig te zijn. Natuurlijk helpt het dat ik borstvoeding geef, maar het is vooral ook een kwestie van veel bewegen en gezond eten. Gewoon lekker veel groenten en veel salades eten. En met dat warme weer van de afgelopen tijd is dat toch helemaal niet moeilijk?

Tussenstand van Fat naar Fit op een schaal van 1 t/m 5:

Gewicht: ♥♥♥♥
Fitheid: ♥♥♥♥
Shape: ♥♥♥

 

mm

Vivienne

5 Comments

  1. Goed om te lezen dat het zo lekker gaat! Zelf ben ik ook 3 maanden geleden bevallen en hoewel de zwangerschapskilo’s al zijn verdwenen, mogen er van mij nog wel wat pondjes af. Ik ga dus ook weer beginnen. Het lekkers door de week laten staan en net als jij vaker de boterham wisselen voor een salade.
    Ik vroeg me af of je merkt dat je afvalproces invloed heeft op je melkproductie?

    • Nog gefeliciteerd 🙂 En ook goed bezig dus! Gewoon gezonder eten kan geen kwaad. Mijn melkproductie is in elk geval hetzelfde gebleven, zelfs met het 3 x in de week sporten. Maar dit kan wel per persoon verschillen denk ik. Zo lang je in elk geval maar niet gaat crash diëten! Succes!

  2. Goed bezig zeg! Knap dat je al weer zo lekker aan het sporten bent. Het duurde bij mij wat langer voordat ik er weer zin in had, maar ben inmiddels ook weer back on track 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *