Naar Maleisië met een baby van 10 maanden (deel 1)

Maleisië baby 10 maanden

Met je baby van 10 maanden backpacken in Maleisië en Thailand. Noem het dapper, noem het spannend, noem het gaaf.  Wij hebben het gewoon gedaan. Benieuwd hoe onze reis geweest is? Vandaag deel ik het eerste deel van ons reisverslag.

Wij maken graag verre reizen samen. Zo bezochten we al eens de Filipijnen (2013) , New York (2014) en Colombia (2015). Maar tijdens die reizen waren we nog maar met z’n tweeën. Zouden we het aandurven om op reis te gaan met ons nieuwste gezinslid? Na lang wikken, wegen en héél veel googlen hakken we de knoop door. We gaan het doen. En zo vertrekken wij op 27 december 2016 voor 3,5 week naar Maleisië met onze baby van dan 10 maanden oud.

Waarom Maleisië?

We zijn beiden gek op Azië. We houden van de mensen, het eten en de cultuur. Onze ‘eis’ was dat het land Westerse voorzieningen had en goede medische zorg. Al gauw komen we op Maleisie. Als we de vele verhalen lezen over Maleisië als familiebestemming laait ons enthousiasme op. Bovendien heeft Maleisië prachtige stranden én natuur en lijkt het heel goed te bereizen met een baby. De keus is gemaakt.  Wij gaan in december, maar dan is het alleen het droge seizoen in de westkust van Maleisië. We besluiten daarom om ook één Thais eiland te bezoeken:  het bountyparadijs Koh Lipe.

Dag 1 t/m 4: de vlucht en Kuala Lumpur

De vlucht. O boy, wat zag ik er tegenop. Had ik soms een moment van verstandsverbijstering toen ik de vlucht boekte? Er ging geen dag voorbij of ik google vrij dwangmatig op tips vliegen + baby. En of het nou kwam door al die honderden tips die ik had gelezen, of dat het gewoon een kwestie van geluk (afdwingen) was… Maar de vlucht ging beter dan ik ooit had durven dromen. Er komt nog een apart artikel met mijn persoonlijke tips &  tricks. Maar mijn gouden tip zal ik vast verklappen: boek een nachtvlucht. Als je baby (meestal) thuis ‘s nachts slaapt heb je grote kans dat hij tijdens de vlucht zijn normale ritme volgt. Onze baby sliep acht van de elf uur! Het wiegje dat wij gereserveerd hadden hielp natuurlijk wel enorm.

baby_10_maanden_Maleisie

Beste uitvinding ooit.

En dan ben je in Maleisië…

Om 16.00 uur lokale tijd kwamen op Kuala Lumpur (KL) airport aan. Toegegeven, dat was best even heftig. Je hele bioritme is in de war, je hebt ernstig slaaptekort en daar sta je dan opeens met je kleintje andere kant van de wereld. Slik. Snel verdeelden we de taken. Ik ging haar verschonen en uitzoeken waar de taxi’s waren en vriendlief wachtte op alle bagage. Dit was trouwens wat we bij ons hadden:

• 1 backpack
  • 1 koffer
  • 2 rugzakken / daypacks
  • 1 draagzak
  • 1 buggy
  • 1 cameratas

Ons kleine meisje vond het allemaal maar wat interessant en keek vanuit de draagzak, veilig bij mama, haar ogen uit. Een uur laten zaten we bepakt en bezakt in de taxi. De rit duurde een uurtje en was kleine uitdaging, want een autostoel kennen ze niet en dus zat ze op schoot – wat ze zelf natuurlijk prachtig vond.

De eerste nacht

In Maleisie is het tijdsverschil +7 uur. Dat is voor ons al wennen, laat staan voor een baby. Om enigszins te kunnen acclimatiseren bleven we 3 nachten in KL.  Wij hadden een redelijke luxe suite geboekt bij Parkroyal Serviced Suites. We hadden soort mini-appartement met keuken én hotelvoorzieningen zoals room service en ontbijt. Ook had het hotel op de bovenste verdieping een buitenzwembad op het dak. We checkten rond 18.o0 uur in en bestelden roomservice: fried rice. We besloten dat het beter voor zou zijn als we niet meer op pad gingen. Voor baby L. maakten we een potje groenten van thuis warm. Om zo min mogelijk last te hebben van een jetlag kun je het best direct in het ritme van de nieuwe tijdzone meegaan. We rekten haar slaapje dan ook nog een beetje op tot 21.00 uur. Bedtijd!  Zelf doken we er een uurtje later in.

Maleisië_baby_10_maanden

When in KL….. Dan boek je natuurlijk een hotel mét sky view pool.

Oud en nieuw in KL

Na een wat onrustige (eufemisme…) nacht sliepen we de eerste ochtend uit tot 10.00 uur. Zodra we wakker worden gaan we vlug naar het ontbijtbuffet, dat wilde ik niet missen. I love hotelontbijtjes! Baby L. kreeg een kinderstoel en smikkelde gezellig bij ons aan tafel van een vers gebakken omelet. Overigens hadden ze echt óveral in Maleisië kinderstoelen beschikbaar. Soms moest je de stoel wel uit veiligheidsoogpunt wel blijven vasthouden, maar goed, ze zijn er wel ;-). Ook zijn de locals echt gek op kinderen. Overal waar we kwamen kregen we een warm onthaal en was onze baby het stralende middelpunt van belangstelling.

Maleisië_10_maanden_baby

Oud en nieuw vanaf het dak van ons hotel.

De rest van onze tijd in KL hebben we alleen in de middag wat ondernomen, zodat de kleine druif goed kon bijkomen. Zo bezochten we de Menara KL Tower voor eeen spectaculair uitzicht. Ook deden we de canopy walk in het Forest Eco Park met uitzicht op de skyscrapers. Ook prima te doen met baby, onze Tula draagzak was echt een uitkomst. Een van onze hoogtepunten in KL was oud & nieuw. We maakten gebruik van de oppasservice van ons hotel en zo konden we even een drankje doen samen en het vuurwerk bekijken. Dit deden we gewoon vanaf de dak van ons hotel, ideaal.

maleisie_baby_10_maanden

De paden op, de jungle in – canopy walk KL.

Dag 4 t/m 11 Langkawi

Na drie dagen KL was het tijd voor onze nieuwe bestemming: Langkawi. Dit is een eiland in het noorden van Maleisië en staat bekend als gezinsvriendelijke bestemming. We vetrokken om 11.00 uur na haar ochtendslaap met de taxi naar het vliegveld. vlucht duurde slechts een uurtje en was goed te doen. Tegen het einde van middag kwamen we aan op Langkawi. Omdat ons meisje erg moe was nam ik haar in de draagzak bij me. Na een paar rondjes heen-en-weer wandelen viel ze snel in slaap. Met draagzak en al maneuvreerde ik haar voorzichtig  onze gehuurde auto in. Op naar Ranis Lodge, een bed & breakfast waar we via airbnb een villa hadden gehuurd.

Na slechts een kwartiertje rijden, verborgen tussen de heuvels van Langkawi, kwamen op onze bestemming aan. De  Maleisische eigenaresse en haar Zwitserse man stonden al klaar om ons te verwelkomen. Ons huisje was met recht een kleine villa te noemen en was van alle gemakken voorzien. We hadden een apart slaap- en woongededeelte, een extra buitendouche en een mooi terras waar we een adembenemend panoramisch uitzicht over de rijstvelden hadden. We pakten onze spullen uit en terwijl ons meisje al kruipend haar nieuwe woonruimte inspecteert kijken wij elkaar aan: wow, wat is het toch bijzonder dat we dit avontuur samen zijn aangegaan.