Hoe blijf je op gewicht tijdens de zwangerschap?

Op gewicht blijven

De titel is natuurlijk een beetje misleidend, want echt op gewicht blijven gaat natuurlijk niet lukken. Je komt hoe dan ook aan tijdens een zwangerschap. Maar hoe zorg je ervoor dat dit een beetje binnen de perken blijft en dat je je lekker in je vel blijft voelen? Mijn vijf tips!

1. Keep on movin’

Je kunt tijdens de zwangerschap nog prima sporten, mits je natuurlijk geen blessures of (zwangerschapsgerelateerde) klachten hebt. Kijk wat jij prettig vindt. Ikzelf ben tot mijn 36e week blijven bootcampen, maar het kan ook minder fanatiek. Je kunt zwemmen, fietsen, wandelen, het maakt niet uit, als je maar in beweging blijft. Niet alleen blijf je zo beter op gewicht, je gaat ook fitter de bevalling in én herstelt sneller. No more excuses!

2. Eet niet voor twee

Het feit dat als je zwanger bent, je voor twee personen moet eten, is – helaas –  een achterhaald advies. Je kunt wat extra (gezond) voedsel gebruiken, maar feitelijk heb je maar ongeveer 300 kcal per dag extra nodig, afhankelijk van de fase van je zwangerschap. Ter vergelijking: twee boterhammen met boter en kaas bevatten al 350 kcal.

3. Luister naar je lijf – wat vertelt het je?

Je lichaam kan je precies aangeven waar het behoefte aan heeft. Zo had ik veel behoefte aan zuivel in het eerste trimester. Geef daar aan toe en eet lekker (magere) kwark met fruit! Probeer de minder gezonde zuivelproducten even te laten staan. Heb je veel behoefte aan zoet zoals chocolade? Dit kan duiden op een magnesiumtekort. Kies voor de gezondere variant van 70% puur of hoger. Of eet meer noten, zaden en volkorenproducten. Schreeuwt je lichaam om suiker? Dan heb je glucose nodig om je energie op peil te houden. Grijp niet direct naar een zak snoep, maar probeer je suikerhonger eerst te stillen met fruit.

4. Houd je cravings in toom

Maar liefst 85 procent van de vrouwen krijgt tijdens haar zwangerschap met (vreemde) cravings te maken.  Dit heeft te maken met je veranderende hormoonhuishouding. Het is heel lastig om hier niet aan toe te geven. Probeer als het even kan voor de gezonde variant van je craving te gaan. Heb je zin in ijs? Ga dan voor zelfgemaakt bananenijs. Dit maak je heel makkelijk door bevroren banaan in de blender te mixen. Heb je vooral honger voordat je naar bed gaat? Poets je tanden! Vaak is je trek daarna weg. Kun je er echt niet van slapen (guilty), eet dan iets lichts, zoals een cracker.

5.  Vergeet die weegschaal

Tot slot: wees niet te streng voor jezelf. Probeer gewoon goed balans te houden. En, het klinkt misschien tegenstrijdig, maar ga niet elke week op de weegschaal staan. Het gaat erom dat jij je lekker voelt in je lijf, het aantal kilo’s dat je aankomt is echt niet relevant. Ik heb mezelf alleen in het begin van mijn zwangerschap gewogen – uit pure nieuwsgierigheid.  Later heb ik het losgelaten en liet ik mijn weegschaal lekker verstoffen. Het verplichte wegen bij de verloskundige vond ik meer dan genoeg.

 Vond jij het lastig om op gewicht te blijven tijdens de zwangerschap? Of maakte het je niets uit? En ging het er weer makkelijk af? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

mm

Vivienne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *