Eetdagboek #7 juni – koemelkvrij

eetdagboek koemelkvrij

Ik ben weer terug met mijn eetdagboek! Omdat ik koemelkvrij eet is het wel even puzzelen met eten. Ook heb heb ik met een baby gewoon minder tijd en zin om doordeweeks te koken. Toch heb ik – al zeg ik het zelf – heerlijk gegeten! Kijk je met me mee?

Benieuwd waarom ik koemelkvrij eet? Lees dan dit blogje even terug! Het bevalt me overigens prima. Thuis is het hartstikke goed te doen. Uit eten gaan is echter wel een uitdaging…  En ook iets heel normaals als een verjaardag wordt opeens een ingewikkelde aangelegenheid qua eten. Afijn dat is ander blog-materiaal. Nu eerst mijn eetdagboek!

maandag

Ontbijt: overnight oats met havermelk, een halve banaan en kaneel.
Lunch: een salade van rucola, rode biet en gerookte makreel. Het recept vind je hier.
Tussendoor: een plak zelfgemaakte rogge-ontbijtkoek en een zelfgemaakte muselireep.
Diner: geen zin om te koken, we eten een restje paella uit de vriezer.

koemelkvrij eetdagboek

dinsdag

Ontbijt: kokosyoghurt met kakifruit en granolapoeder.
Lunch: een restje makreelsalade van gister.
Tussendoor: plak zelfgebakken bananenbrood.
Avondeten: een zelfbedachte Mexixaanse mix van gehakt, paprika en bonen. Je kunt het met rijst eten, maar ik eet het in knapperige romainesla. Ik zou er normaal gesproken geraspte kaas overheen doen. Maar dat is natuurlijk niet koemelkvrij…
Snack: 90% pure chocolade van Lindt.

koemelkvrij eetdagboek

woensdag

Ochtend: havermelk met granolapoeder, aardbeien en blauwe bessen.
Tussendoor: zelfgemaakte ontbijtkoek.
Lunch: 2 boterhammen met makreel, 1 met pindakaas en 1 met appelstroop.
Diner: vriendlief kookt vanavond. Yes, een hamburger! Erbij eten we zoete aardappelfrietjes uit de oven. Een een glas Rioja :).
Snack: ik heb een snack attack en eet heel veel pure chocolade.

koemelkvrij eetdagboek

Donderdag

Ochtend: overnight oats met gewelde rozijnen, lijnzaad, een halve banaan en 200 ml havermelk.
Tussendoor: het wordt een beetje saai… maar ik eet weer mijn zelfgemaakte bananenbrood als tussendoortje.
Lunch: speltboterhammen met avocado, een gekookt eitje en chipotle-saus – een nieuwe ontdekking. I love spicy!
Diner: ik zit in mijn udon noodles-fase. Vandaag eet ik ze met peultjes, courgette en zalm.
Snack: ik ga los en eet Peijnenburg volkoren ontbijtkoek (dus niet zelfgemaakt) met Becel light. Ik mag geen  roomboter, vandaar dit fabrieksbotertje waar ik normaal gesproken geen fan van ben.

Even offtopic: Heeft iemand toevallig deze aflevering van Broodje Gezond gezien over roomboter versus fabrieksboter? Was heel interessant! Er was onlangs ook een leuke aflevering van dit programma over vermeende gezondheidseffecten van rode wijn.. Maar goed, ik dwaal af. Dit is een eetdagboek.

koemelkvrij eetdagboek

Vrijdag

Ochtend: kokosyoghurt met een kiwi, lijnzaad en noten.
Tussendoor: 2 rijstwafels met 100% pindakaas met noten – mijn lievelings.
Lunch: een salade van tonijn uit blik, rijst, komkommer, tomaat en zwarte olijf.
Diner: ik heb zin om te koken (snap er ook niets van) – en pak het kookboek Super Food van… Jamie Oliver! Ik kies voor een gezonde variant van spaghetti carbonara. In plaats van slagroom gebruik je yoghurt.  Om het koemelkvrij te maken kun je haverroom gebruiken. Ja, er gaat een nieuwe wereld voor me open. Erbij een tintelend fris wit wijntje van de Pecorino-druif. En ja, die is koemelkvrij ;).
Snack: (heel veel) noten.

koemelkvrij recept

Zaterdag

Ontbijt: een papje van warme havermelk, granolapoeder, lijnzaad en een halve banaan.
Lunch: 2 rijstwafels en 3 crackers belegd met een ratjetoe van beleg zoals pindakaas, kipfilet en avocado.
Tussendoor: ontbijtkoek en pure chocolade van Lindt.
Diner: ik heb de smaak te pakken en kook weer een recept uit Jamie´s Super Food. Dit keer forel met bietjes en bulgur uit de oven. Met yoghurtdressing voor vriendlief. Plaatje toch?
Snack: Game of Thrones night. Ik krijg trek van Michiel Huisman, maar gelukkig mag ik mijn geliefde salt & vineagar chips gewoon eten.

koemelkvrij eetdagboek

Zondag

Ochtend: voor de variatie probeer ik wat nieuws. Een receptje uit Super Food van Jamie (ja, ik val in herhaling). Het is een fruitsoepje van aardbei, basilicum en granolapoeder. Maar ik vind het geen succes. Ik mis de bite!
Tussendoor: 2 rijstwafels met kipfilet.
Lunch: alweer boterhammen met ei en avocado. Gaap. Ik vind het lastig variëren met beleg als je geen kaas kunt eten. Iemand tips?
Diner: we eten weer hetzelfde als gisteren, er was nog genoeg over. Dat is bepaald geen straf…
Snack: na het eten gaan we even wandelen met de baby en een ijsje halen. Ik kies voor fruitsmaakjes zonder melk. Heerlijk, maar niet mijn favoriet.

koemelkvrij eetdagboek

Dat was ‘m!  Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen inspireren met gezonde en zuivelvrije gerechten.

 

mm

Vivienne

2 Comments

  1. Een heerlijke snack bij Game of Thrones 😉 Jammer dat het aardbeiensoepje niet zo een succes was, het klinkt wel heel goed.

    Leuk eetdagboek weer en vol kleur, mooi om te zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *