Zo ziet de ideale voorraadkast eruit

de ideale voorraadkast

Ik eet de hele week gevarieerd en gezond en doe slechts 1 keer in de week de grote boodschappen. Lastig? Nee hoor, niet als je zorgt voor een goede basisvoorraad! Benieuwd wat er in mijn voorraadkast en in mijn vriezer ligt? Lees met me mee!

Ik ben slecht in eten vooruit plannen. Tenminste, op het gebied van avondeten dan. Mijn lunch kan ik dan weer wel heel goed preppen, zie ook mijn artikel lesje lunchbox preppen. Maar ik bedenk meestal pas op de ochtend zelf waar ik ‘s avonds zin  in heb, simpelweg omdat ik op maandag niet weet waar ik dinsdagavond trek in heb. En daarnaast laat ik laat me graag inspireren door de restjes in mijn koelkast. Ik kan daar makkelijk een mooie maaltijd van op tafel toveren, omdat ik altijd een goed gevulde vriezer en voorraadkast heb. Zo hoef ik (bijna) nooit wat weg te gooien!

Dit ligt er altijd in mijn vriezer
  • verschillende soorten brood
  • plakjes van healthy baksels (zoals ontbijtkoek en bananenbrood)
  • diepvriesgroenten zoals doperwten en spinazie
  • vis, zoals kabeljauw en zalm
  • kipfilet per stuk ingevroren
  • rundergehakt in tweepersoons porties ingevroren (200 – 250 gram)
  • diepvriesfruit zoals blauwe bessen en frambozen
Dit ligt er standaard in mijn voorraadkast
  • blikjes tonijn en blikjes mais
  • zongedroogde tomaten, olijven en kappers
  • tomatenpuree, ingeblikte hele tomaten en tomatenstukjes
  • diverse (volkoren) pastasoorten
  • zilvervliesrijst, couscous, quinoa, kant-en-klare wraps en (boekweit)noodles
  • verschillende soorten bonen in blik zoals zwarte bonen, kidneybonen, kikkererwten en linzen
  • verschillende soorten bouillonblokjes
  • gewone aardappels en zoete aardappels
  • verschillende soorten meel zoals speltmeel, boekweitmeel en roggemeel
  • maizena, bakpoeder, vanillestokjes en koekkruiden
  • verschillende zoetmiddelen zoals medjool dadels, honing, agavesiroop en kokosbloemsuiker
  • pure chocolade (85%)
  • diverse soorten noten, zaden en rozijnen
  • havermout (koop ik in grootverpakking)
  • rijstwafels, crackers, toastjes

Elke week kopen we bij de Lidl verse groenten, fruit en zuivelproducten zoals geraspte kaas, feta en crème fraîche en hiermee maken we dan verschillende maaltijden. Soms gaan we nog even langs de Albert Heijn voor een ontbrekend ingrediënt, maar over het algemeen komen we zo goed uit.

TIP: ik heb allemaal mandjes bij de Action gekocht en heb zo mijn voorraadkast ‘gegroepeerd’. Dus alle blikken staan bij elkaar in een mandje, evenals de bakspullen, koffie/thee-voorraad etc. Zo ziet je voorraadkast er een stuk opgeruimder uit!

Een voorbeeld van wat wij zoal in een week eten

Maandag: een rijstgerecht met kip, bijvoorbeeld deze sambalkip
Dinsdag: een zelfgemaakte soep, zoals venkel-knolserderijsoep
Woensdag: een pastagerecht
Donderdag: zelfgemaakte spelttortila’s met gehakt, groenten en bonen
Vrijdag: zoete aardappel, gewokte spinazie en zalm
Zaterdag: een ovenschotel met aardappels en kabeljauw
Zondag: geroosterde kikkererwtensalade met zelfgemaakte tzatziki en volkorenpita’s

In een volgende blog zal ik laten zien welke weekboodschappen wij precies halen!

Heb jij een goed gevulde voorraadkast? En heb je nog toevoegingen? En vind je het leuk om te zien welke gerechten ik ‘s avonds eet? Ik ben benieuwd!

mm

Vivienne

6 Comments

  1. Oh wat een heerlijk opgeruimde voorraadkast heb jij zeg! En fijn overzicht heb je geschreven, krijg helemaal zin om mijn eigen voorraadkast te reorganiseren en aan te vullen haha.

  2. Wat een goede tips! Ik heb al meerdere manieren geprobeerd om alles goed georganiseerd te houden, maar met mandjes of iets dergelijks werken is wel een hele goede tip! Ik ga ‘m meenemen. Bedankt!

  3. Wat een fijne tips! Misschien nog een goeie tip om zonder teveel gedoe aan deze ‘voorraad’ te komen: ik gebruik sinds kort Stockit. Zij zorgen ervoor zorgt dat je al je basics altijd in huis hebt (dus ook je wc papier, de spa rood, afwasmiddel, noem maar op). Ik ga alleen nog voor de verse boodschappen de deur uit. Echt een aanrader!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *