Wat is Het Nieuwe Eten?

het nieuwe eten
Het Voedingscentrum lanceert dit voorjaar de nieuwe Schijf van Vijf en geeft nu alvast tips voor Het Nieuwe Eten. Ook de Allerhande staat vol van deze nieuwe marketingterm. Maar, wat is Het Nieuwe Eten eigenlijk precies? En is het wel zo nieuw?

Volgens Het Voedingscentrum helpt Het Nieuwe Eten je stapsgewijs gezonder te eten. Dat doe je zo door langzaam  je gedrag te verbeteren door bepaalde eetgewoontes te veranderen. Klinkt goed!

Maar wat zijn dan volgens het Voedingscentrum de verbeterstappen?

1. Ik ga gevarieerder eten
Om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen is het belangrijk dat je veel afwisselt. Eet niet alleen aardappelen, maar kook ook eens zilvervliesrijst, volkorenpasta, couscous, etc.

2. Ik ga kleinere porties eten
Vette sauzen, snacks of koek: het hoeft niet allemaal meteen rigoureus uit je eetpatroon te worden geschrapt, maar je kunt alvast beginnen met er minder van te eten.

3. Ik ga gezondere producten kiezen
Waaruit bestaat je menu eigenlijk? Heb jij een berg groente op je bord, of neemt een stuk vet vlees het grootste deel in beslag? Kijk eens of je kan beknibbelen op vet en zout eten, kies eens voor vis en schroef langzaamaan de hoeveelheid groente en fruit wat op.

4. Ik ga regelmatiger eten
Ben jij iemand die eigenlijk de hele dag door eet? Eet je je boterhammen achter de computer? Kies dan eetmomenten waarop je bewust en met aandacht je maaltijd kan nuttigen. Neem tijd om te koken, dek de tafel en zet de tv uit.

5. Ik ga mijn kinderen het goede voorbeeld geven
Kleine kinderen leren door na te doen, dus ook je eetgedrag wordt nauwkeurig gekopieerd. Eet je zelf gezond, dan zal je kind dat van je overnemen. Laat ze wennen aan een vast ritme en veel verschillende smaken.

Tot zover allemaal goede voornemens, maar is dit nou zo vernieuwend? Wat is er ‘nieuw’ aan je kinderen het goede voorbeeld geven of proberen regelmatiger te eten? Volgens mij weten we dit al heel lang.

Voor wie dit allemaal nog niet duidelijk genoeg is, geeft Het Voedingscentrum gelukkig ook tips op hun site.

Het Nieuwe Eten TIP

Drink je overdag graag cola of vruchtensapjes? Probeer vandaag eens de light variant of neem een glas water. Liefst bevat je drankje maximaal 30 kcal per 100 ml.

Gaan we nu serieus light drankjes promoten? Volgens mij is dit niet nieuw en ik geloof ook zeker niet dat dit gezond is. Maar, Het Voedingscentrum gaat uit van het principe ‘minder suiker = is minder kans op overgewicht en diabetes’.  Dus ja, in dat opzicht is light een betere keus. Maar er zijn studies die aantonen dat de chemische toevoegingen om een product ‘light’ te maken, helemaal niet zo gezond zijn. Ook gaan er veel geluiden op dat je lichaam door deze nepsuikers en lege calorieën uit balans raakt. Je verzadingsmechanisme raakt in de war. De beste keus is natuurlijk: drink water in plaats van vruchtensap of frisdrank, maar dat is vast een brug te ver…

Minder vet, meer suiker

Ze raden ouders ook aan om kinderen pindakaas light te geven. Euhm, wist je dat bijvoorbeeld de pindakaas light van de Plus maar liefst 450 procent meer suiker bevat? Niet voor niets is dit product nog onlangs genomineerd voor Het Gouden Windei.  Ja, je krijgt minder vet binnen, maar ook kilo’s meer suiker. Not so healthy. En dat geldt voor nog veel meer lightproducten. Ook zou ik persoonlijk niet (zoals wordt aangeraden) kiezen voor light zuivel, maar gewoon de volvette producten eten.  Hierin zitten vaak de minste toevoegingen en ben je sneller door verzadigd. Want wist je dat je vaak ongemerkt meer eet van die zogenaamde lightproducten?

Overigens vind je ook tips terug zoals ‘eet kleinere porties’, ‘eet volkorenbrood’ en ‘eet een maaltijdsalade in plaats van een snack bij een borrel tijdens etenstijd’.  Allemaal goede tips, maar vernieuwend?? Het blijft onduidelijk waar Het Nieuwe Eten volgens Het Voedingscentrum nu precies voor staat. Wellicht biedt de nieuwe Schijf van Vijf straks meer helderheid. Hierin worden in elk geval de nieuwe richtlijnen van de Gezondheidsraad in verwerkt:

  • Meer peulvruchten
  • Dagelijks wat ongezouten noten
  • Dagelijks groene of zwarte thee
  • Gefilterde koffie in plaats van ongefilterde koffie (kookkoffie of cafetiere-koffie)
  • Minder vruchtensappen
  • Liever geen alcohol

Kijk, daar kunnen we wat mee. Lijkt mij niet heel moeilijk om dit in je voedingspatroon door te voeren (op dat laatste puntje na dan ;-)).

Wat wil ik met dit artikel bereiken?

Neem niet klakkeloos alle adviezen en tips die je hoort over. Maar gebruik je gezonde verstand! Ik snap dat dit soms lastig is, we leven immers in het internettijdperk waarbij we een overload aan informatie krijgen. En vooral over voeding is de laatste jaren zoveel gezegd en geschreven. Tot slot wil ik je nog Het Nieuwe Eten volgens de Albert Heijn/ Allerhande meegeven. Deze tips vind ik een stuk beter dan die van het Voedingscentrum. In mijn ogen soms nog steeds een open deur, maar ik ben als doorgewinterde foodie wellicht niet helemaal de doelgroep. Ik denk dat dit voor veel mensen wel bruikbare tips zijn.

9 x Het Nieuwe Eten volgens Allerhande

1. Eet meer groente, zo veel en vaak mogelijk
2. Eet van het seizoen dit is lekkerder en voordeliger
3. Weet wat je eet en kies voor pure ingrediënten
4. Eet meer van het goede, minder van het slechte
5. Minder vlees is beter
6. Kies zo vaak als je kunt voor biologisch
7. Geniet van elk eetmoment (en eet bewust)
8. Eet kleinere porties
9. Kook zelf!

het nieuwe eten
En mijn gouden tip?

Houd balans! Hoe saai dit ook klinkt. Ik heb het al vaker aangehaald in mijn blogs, maar ontzeg jezelf alsjeblieft geen voedingsmiddelen. Hoe meer je jezelf verbiedt, hoe meer het een obsessie kan worden. Laat de teugels wat vieren, wees niet zo streng voor jezelf maar maak gewoon gezonde keuzes. Want in een gezond eetpatroon kun je best af en toe die lekkere koek of stuk chocolade eten. Zoals je hier ook al hebt kunnen lezen ben ik fan van de 80/20-methode: tachtig procent van je voeding bestaat uit gezonde, verantwoorde voeding en de overige twintig procent mag je ‘cheaten’.

Wat vind jij van Het Nieuwe Eten? En hoe denk jij over gezonde voeding?

mm

Vivienne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *