Tips voor gezonde tussendoortjes

gezonde tussendoortjes

Ik houd van lekker snacken. Zeker als ik op kantoor zit moet ik af en toe wat kauwen hebben. De droppot die bij ons op werk staat, wordt dan ook veelvuldig aangevallen. Niet heel handig als je een beetje op je gezondheid let. Maar wat kun je dan wel eten? Mijn tips voor gezonde tussendoortjes!

Ik heb al eerder wat tips gegeven voor gezonde tussendoortjes. Dat blogje vind je hier. Maar, inmiddels heb ik weer wat nieuwe favorieten. Kijk je met me mee?

Appel met een lik pindakaas

Alleen een appeltje eten verzadigd soms niet mijn lekkere trek. Daarom eet ik de partjes vaak met een lik pindakaas met nootjes. Eigenlijk is pindakaas altijd een goed idee, vind je ook niet? Zit in elk geval boordevol gezonde vetten. Let er wel op dat je geen variant neemt met toegevoegde suikers, want dan wordt het weer iets minder gezond.

Fruit met ongezoete room

Een bakje aardbeien met ongezoete slagroom vind ik echt goddelijk. En er hoeft geen suiker in de slagroom. Echt niet. Een gezonder alternatief voor slagroom is kokosroom. Echter, het is mij nog nooit gelukt dit te maken… Maar, mocht je het willen proberen, het recept vind je hier.

Crudite met houmous of yoghurtdip

Chic Frans woord voor: rauwe groenten. Ik nam vaak een bakje met bleekselderij en wortels mee naar kantoor. Erbij: houmous (gewoon de kant-en-klare) of yoghurt gemend met wat tuinkruiden en peper. Très simple.

Kokos dadel balletjes

Mix wat (geweekte) dadels met ongebrande noten, een eetlepel cacaopoeder en kokosolie in de blender en draai er balletjes van. Rol ze stuk voor stuk in kokos en tadaa; je hebt kokos dadel balletjes. Erg lekker en voedzaam. Handig: je kunt ze gewoon invriezen.

Bananenijs

Dé hit onder bloggers vorige jaar. Mocht je het gemist hebben: je legt een banaan gesneden in plakjes een paar uur in de vriezer. Vervolgens gooi je de bevroren plakjes banaan in een goede blender (ik gebruik mijn Maggmix hiervoor) en tadaa: je hebt bananenijs. Niet te lang laten doordraaien; het mag best nog een beetje bevroren zijn. Anders krijg je bananensoep. Leuke chocolade variatie: gooi er eens een eetlepel (rauwe) cacaopoeder doorheen.

Suikervrije ontbijtkoek

Als je mijn blog een beetje langer volgt dan weet je dat ik elke week een ontbijtkoek bak. Het recept vind je hier. Een supergezond alternatief voor de suikerbommen uit de supermarkt.

Cracker met hüttenkäse en aardbei

I love hüttenkäse. Serieus? Ja serieus! Deze super gezonde kaas is heerlijk op de boterham, maar kun je ook als zoete traktatie eten. Bijvoorbeeld met wat aardbeien erop, of een lik jam (iets minder gezond).

Osawacake

Een golden oldie van mijn blog (een van mijn eerste recepten) die ik toch nog maar even onder de aandacht breng. Erg lekker. Ook te koop bij de Ekoplaza, maar zelf maken is veel leuker en lekkerder.  Ok, en goedkoper. Het recept vind je hier. Zie ook het openingsbeeld van deze blog.

Super pure chocolade met kokosblokjes

I love Tony, maar deze is niet zo gezond. Nee ook de pure variant niet. Daarom neem ik vaak de 85% puur chocolade van Lindt.  Soms neem ik er wat ongezoete kokosblokjes bij. Deze koop ik altijd bij de bio-kraam op de markt. Dan krijg je een soort healthy bounty-effect.

Wat zijn jouw favoriete gezonde tussendoortjes?

 

mm

Vivienne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *